Co robić w przypadku nieautoryzowanej transakcji płatniczej?
Jako posiadacz konta bankowego, który padł ofiarą nieautoryzowanej transakcji musisz pamiętać, że przepisy prawne stwarzają realną szansę na odzyskanie swoich pieniędzy! Co jest tego podstawą?
Wspominany wyżej art. 40 ust. 1 określa przesłanki, jakie transakcja musi spełniać, aby uważać ją za autoryzowaną:
Transakcję płatniczą uważa się za autoryzowaną, jeżeli płatnik wyraził zgodę na wykonanie transakcji płatniczej w sposób przewidziany w umowie między płatnikiem a jego dostawcą. Zgoda może dotyczyć także kolejnych transakcji płatniczych.
Art. 40. ust. 1. ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych
Nieautoryzowana transakcja płatnicza a błędny przelew
Czasami bywa, że nieautoryzowana transakcja płatnicza jest mylona z błędnym zleceniem przelewu. Nie można jednak mieszać obu tych pojęć i trzeba mieć świadomość, że nie są one tożsame. Zlecenie błędnego przelewu charakteryzuje się tym, że jego ostatecznym efektem jest transfer środków na nieprawidłowe konto w wyniku działania w dobrej intencji, choć nie zawsze z należytą uwagą. Inna jest także procedura starania się o zwrot utraconych w ten sposób środków.
Jeśli przytrafiła Ci się taka sytuacja również możesz się do nas zgłosić – uzyskasz od nas niezbędną w takim przypadku pomoc.