Skip links

Wyłudzenie kredytu

Masz taki problem?
Napisz do nas!




    Darmowa konsultacja

    880 912 870

    Rodzaje oszustw

    Wyłudzenie kredytu

    Czym jest wyłudzenie kredytu?

    Cyberprzestępcy wykorzystując metody phishingowe, oszustwo „na OLX” czy podszywając się pod pracowników banku po uzyskaniu dostępu do konta i przejęciu nad nim kontroli nie poprzestają już jedynie na „wyczyszczeniu” go ze wszystkich środków finansowych.

    Aby zmaksymalizować swój zysk coraz częściej posuwają się do wnioskowania w imieniu właściciela – bez jego wiedzy i zgody – o udzielenie kredytu, a przyznane w ten sposób pieniądze również wytransferują.

    Poszkodowany ma wtedy podwójny problem – nie dość, że stracił swoje oszczędności przetrzymywane na koncie, to bank domaga się od niego spłaty pieniędzy za kredyt, który został zaciągnięty przez oszustów.

    Jak rozpoznać wyłudzenie kredytu?

    Z punktu widzenia banku klient posiadający w nim swoje konto to osoba zaufana. Wcześniej, aby w ogóle otworzyć rachunek, musiał przecież przejść przez etap jego zakładania, a co za tym idzie – weryfikacji i uwierzytelnienia, co obarczone jest koniecznością dopełnienia szeregu formalności, w tym potwierdzenia swojej tożsamości.

    Banki starając się ułatwić życie klientom umożliwiają im korzystanie z coraz szerszego wachlarza swoich usług za pośrednictwem bankowości internetowej. Jedną z nich jest wnioskowanie o kredyt w formie on-line – bez konieczności ruszania się z domu i wizyty w oddziale stacjonarnym, posługując się jedynie własnym profilem, czyli w praktyce kontem bankowym.

    Korzystają z tego cyberprzestępcy. Kiedy tylko w jakiś sposób przejmą kontrolę na kontem ofiary nagminnie wykorzystują fakt, że oprócz możliwości kradzieży środków znajdujących się na bieżącym rachunku mogą również wnioskować – za pośrednictwem internetowego profilu klienta, do którego właśnie uzyskali dostęp – o udzielenie kredytu.

    Wówczas, ponieważ działają niejako w imieniu klienta, nie potrzebują już szczegółowych danych osobowych swojej ofiary (numeru PESEL czy dowodu osobistego), aby potwierdzić taką operację. Skoro użytkownik rachunku korzystając ze swojego własnego e-konta, do którego dostęp powinien przecież mieć tylko on wnioskuje o pożyczkę, to zapewne robi to świadomie, celowo oraz z własnej inicjatywy. Rzadko kiedy bank samodzielnie będzie taką dyspozycję dodatkowo weryfikował. System bankowy sprawdzi jedynie, jaką kwotę pożyczki może maksymalnie przyznać.

    W ten sposób, bez zbędnych formalności, wykorzystując jedynie Internet, cyberprzestępcy są w stanie w kilka minut wygenerować na koncie ofiary dodatkowe środki (w niektórych bankach dochodzące nawet do 200 000-250 000 zł), których wcześniej tam nie było. Ostatecznie okradają więc użytkownika konta na kwotę większą niż ta, którą ofiara realnie dysponowała!

    Zaraz po ich wpłynięciu, czyli przyznaniu klientowi kredytu, o który ten nigdy się nie ubiegał i nie ma o nim pojęcia, pieniądze są natychmiast przelewane na konta tzw. „słupów”, wypłacane w bankomatach bądź opłacane są nimi zakupy w sklepach internetowych.

    Ofiara z kolei zostaje z niezaciągniętym przez siebie, często wysokooprocentowanym, długiem oraz upomnieniami ze strony banku dotyczącymi konieczności jego spłaty.

    Gdy pożyczka nie jest regulowana, ponieważ instytucja finansowa pozostaje głucha na tłumaczenia, że to efekt przestępstwa, dług przekazywany jest do zewnętrznych firm windykacyjnych, które zaczynają nękać poszkodowanych ponagleniami o jego spłatę.

    Jak się chronić przed wyłudzeniem kredytu?

    Zmodyfikuj ustawienia dotyczące Twojego rachunku bankowego wprowadzając na przykład limity dzienne lub ilościowe na polecenia przelewu natychmiastowego, transakcji w terminalu płatniczym, przy wypłacie z bankomatu, płatnościach internetowych lub BLIKIEM. Dzięki temu nawet, jeśli przestępcy zaciągną kredyt to nie zdołają szybko wyprowadzić pieniędzy z konta.

    Korzystaj ze wszystkich dostępnych w banku form zabezpieczeń odnoszących się do aktywności na Twoim koncie – zarówno tych związanych z logowaniem (logowanie wieloetapowe), jak i samą realizacją przelewów (wykorzystuj na przykład kody w postaci wiadomości SMS, tokeny (generatory kodów), karty kodów, aplikację mobilną zainstalowaną na telefonie, podpis cyfrowy).

    Zamów usługę, która będzie wysyłać alerty powiadamiające o próbach zaciągnięcia kredytu na Twoje dane (np. alerty BIK).

    Uważaj, aby nie stać się ofiarą takich oszustw jak phishing, smishing, czy oszustwo „na OLX”, „na InPost” lub „na BLIKa” – to droga, dzięki której cyberprzestępcy zdobywają dane do zalogowania się na Twoje konto bankowe. Jeśli uzyskają do niego dostępu nie będą w stanie zaciągnąć w Twoim imieniu zobowiązania finansowego.

    Potrzebujesz pomocy?

    Napisz nam o tym!

    Zadzwoń

    880 912 870

    Napisz

    kontakt@nieautoryzowanatransakcja.pl